Jak wybrać, kiedy nie wiem, jaki rodzaj muzyki chcę grać na mojej gitarze?
Tutaj polecamy gitarę elektryczną lub elektroakustyczną, ponieważ oba warianty oferują najszerszy zakres opcji dźwiękowych. Nikt nie powiedział, że nie można grać delikatnym tonem na gitarze elektrycznej lub rockowej solówki na gitarze elektroakustycznej. Kreatywność nie zna granic.
- ST-Modele - prawdziwy klasyk, który do dziś jest ucieleśnieniem wyobrażenia o gitarze elektrycznej. Rock, Blues, Hard Rock i Metal – tutaj czuje się w domu. Fanami tego modelu są tacy giganci z branży muzycznej jak Jimi Hendrix, David Gilmour, John Frusciante, Eric Clapton i Buddy Holly.
- Singlecut - od ponad 60 lat brzmienie LP jest jednym z kluczowych dla gitary elektrycznej. Ciężkie riffy i słodkie solówki; te instrumenty są celebrowane przez takie osobowości jak Jimmy Page, Slash, Zakk Wylde, Bob Marley i Billie Joe Armstrong.
- Super ST-Modele - jego kształt przypomina nam przeszłość, ale dzięki w swojej sile i wszechstronności z pewnością należą do współczesności. Szybki atak, wysoki sygnał wyjściowy i bezkompromisowa jakość. Giganci Steve Vai, Eddie Van Halen i Joe Satriani wiedzą o co chodzi.
- Hard & Heavy - każdy fan ciężkich brzmień wybierze instrument z sekcji Hard & Heavy. Te gitary są tak zrobione, by wydać najbardziej brutalny ryk na ekstremalnym stroju i nierzadko z większą niż przyjęto ilością strun. Nazwiska takie jak Stephen Carpenter, TosinAbasi, Kerry King i Randy Rhoads mówią same za siebie.
- Doublecut - czy ktoś wspomniał o AC / DC? Tak, gitary SG są absolutną koniecznością dla każdego hard-rockowego fana. Legendy takie jak Angus Young, Tony Iommi i Frank Zappa zawsze miały tę gitarę pod ręką.
- Gitary semiakustyczne - uwaga, semiakustyczne gitary nie są tylko dla jazzmanów. Ich bogaty i naturalny ton jest idealny również do rocka, ale nie zapomnij o sprzężeniu zwrotnym. Gitarzyści tacy jak Joe Pass, Pat Metheny, Dave Grohl, B.B. King i Chuck Berry zakochali się w tym instrumencie.
- Jaguar - najlepszy wybór dla wszystkich buntowników. Broń surf-rocka z lat 60-tych znalazła swoją niszę po pojawieniu się alternatywnych gitarowych solówek lat 90-tych. Kurt Cobain, Kevin Shields, J. Mascis i Johnny Marr. Jeśli znasz te nazwiska, to na pewno znasz dźwięk tych niesławnych klejnotów muzyki.
- Oryginalne kształty - dźwięk gotowy do spełnienia wszystkich marzeń - od łagodnych akordów po potężne riffy. Gitary o tym kształcie są wyposażone w parę humbuckerów, a ich magii ulegli tacy gitarzyści jak Carlos Santana, Dave Navaro, Mark Tremonti i Orianthi.
Jakie cechy gitar elektrycznych wpływają na ogólny dźwięk?
Być może teraz wiesz, jaki model gitary jest dla ciebie, ale zanim poświęcisz się zakupowi, rozważ poszczególne części gitary elektrycznej. Być może znajdziesz coś, co Cię zainspiruje lub wskaże ci właściwy kierunek. Każdy model gitary jest wykonany w kilku konfiguracjach. Pozwala to łączyć estetykę z dźwiękiem, który będzie harmonizował z tobą od samego początku.
Drewno
Korpusy i szyjki gitar elektrycznych są zwykle wykonywane z tak zwanych "gatunków brzmiących". Takie rodzaje drewna mogą "słuchać" twojej gry, a następnie przekazywać dźwięk na różne sposoby. Każde drewno przenosi wibracje dźwięku w inny sposób, co wpływa na ostateczne brzmienie instrumentu. Jakie są cechy różnych gatunków drewna?
- Olcha – wysoki rezonans, długi sustain i bogata reakcja w zakresie częstotliwości średnich. Najczęściej stosowany jest w przypadku modeli ST, T i Super ST.
- Jesion – ma podobne cechy dźwiękowe jak olcha i dlatego jest stosowany w tych samych modelach gitarowych. Przynosi również atrakcyjny wygląd z pięknymi wzorami.
- Mahoń – średnio twarde, gęste i bardzo rezonujące drewno, znane z silnej reakcji w zakresie średnich i niskich tonów. Najczęściej spotykane w gitarach typu Singlecut.
- Lipa – miękkie i stosunkowo lekkie drewno używane do tworzenia korpusów gitarowych. Lipa znana jest z bogatej dynamiki z silnym rezonansem w częstotliwości środkowej.
- Agathis – drewno o podobnej charakterystyce dźwięku jak olcha, ale jego rezonans jest znacznie mniejszy. Z tego powodu jest agathis używany w tańszych modelach.
- Palisander – drewno twarde o wysokim rezonansie, stosowane głównie w podstrunnicach gitarowych. Palisander ma kilka odmian kolorystycznych i znany jest z porowatej powierzchni.
- Klon– bardzo twarde drewno, surowiec do budowy gryfów, podstrunnic i płyty rezonansowych. Klon słynie z wielkiego rezonansu w wysokich częstotliwościach.
- Heban– piękne i twarde drewno, miękkie w dotyku i najczęściej używane do wykonania podstrunnic u droższych gitar. Heban świetnie przenosi niskie częstotliwości.
Przystawki
Śrubki i błyszcząca metalowa lub plastikowa płytka - jeśli widzisz tę część gitary, to patrzysz na przetworniki. Te małe części gitary elektrycznej mają największy wpływ na ogólny dźwięk instrumentu, dlatego należy zachować szczególną ostrożność przy wyborze. Na szczęście istnieją tylko trzy główne opcje do wyboru.
- Single-Coil dla naturalnego i czystego dźwięku - tego rodzaju przetwornik jest wykonany z magnesów i cewki; to absolutny klasyk. Można go znaleźć na takich kultowych modelach jak ST lub T oraz na wielu innych instrumentach - gdzie zapewnia typowe szkliste brzmienie. Wielu gigantów, takich jak Eric Clapton, Stevie Ray Vaughan, David Gilmour i John Frusciante wolą pojedynczą cewkę. Jego rama jest jednak w naturalny sposób podatna na szum. alebo John Frusciante. Jeho konštrukcia je však náchylná na prirodzené brumenie.
- Humbucker w sam raz do mocnych riffów i rockowych solówek - Humbucker wykonany jest z dwóch cewek o przeciwnej polaryzacji, co zapewnia, że ich szumy niwelują się nawzajem. Humbuckery bogate są w bas i średnie częstotliwości. Wysokie częstotliwości nie są tak wyraźne, jak w przypadku pojedynczych cewek, ale kogo to obchodzi, jeśli grasz riff swojego życia? Dla Slasha, Jimmy'ego Page'a, Joe Passa i Steve'a Vaia "humbucker" jest podstawą brzmienia.
- Aktywne przetworniki do bezkompromisowego przesteru - jeśli twoim celem jest jakaś forma metalu, powinieneś skupić się na gitarze z aktywnymi przetwornikami. Aktywne przetworniki są wyposażone w zasilany bateryjnie przedwzmacniacz, który zapewnia im energię w punkcie, w którym pasywne przetworniki ją tracą. Kirk Hammet, Jim Root, John Petrucci, Stephen Carpenter i TosinAbasi posiadają silne basowe i średnie frekwencje.Ty też możesz się nimi cieszyć.
Konstrukcja
Jak konstrukcja wpływa na ogólny dźwięk gitary. Odwróć gitarę i sprawdź, w jaki sposób połączono korpus i gryf. Co widzisz? Konstrukcja skręcana pozwala na łatwą obsługę, jest wygodna, ale traci część wibracji podczas gry, a utrata wibracji prowadzi do krótszego sustainu. Jeśli wybierzesz klejony gryf, uzyskasz wyjątkowo długi sustain, ale w razie uszkodzenia będzie trudniej go naprawić. Podobnie jest z konstrukcją Set-through neck, gdzie gryf stanowi główną część korpusu gitary. Jak się dobrze domyślasz rezonans i sustain będą bardzo bogate. Jednak w przypadku naprawy takiej szyi z powodu nieprzyjemnego wypadku nie będzie tak wesoło. Sam korpus gitary może mieć również ogromny wpływ na ostateczne brzmienie.
Korpus może być wykonany z litego kawałka drewna lub skonstruowany podobnie jak w gitarze akustycznej - z wydrążonym lub częściowo wydrążonym wnętrzem. Gitary z masywnego drewna pojawiają się częściej. Instrumenty tego typu są niezawodne i odporne na sprzężenia. Ich brzmienie jest ostrzejsze i bardziej energiczne, ale rzeczywiste walory drewna nie ujawniają się w takim stopniu, jak w przypadku gitar semi-akustycznych.
Semi akustyczne gitary są instrumentami, które mogą mieć całkowicie wydrążony lub częściowo wydrążony korpus. Ze względu na swoją konstrukcję drewno ma duży wpływ na ogólny dźwięk. Z reguły jest to łagodniejszy i bardziej naturalny ton. Częściowo wydrążone gitary są również wyposażone w centralny blok drewna, co znacznie pomaga w kontrolowaniu sprzężenia zwrotnego, ponieważ są bardziej na nie narażone.
Struny
Wiesz już o gitarach wiele, ale nie wiesz czy struny naprawdę są tak ważne? Tak, są! Struny są w gitarze tym, czym jest dobra przerzutka w rowerze. Jeśli grasz lekko i nie musisz polegać na kilkunastosekundowym sustainie, możesz się zrelaksować z czystym sumieniem przy mniejszej grubości - na przykład 9 lub 10.
Czy istnieje instrument, który powszechnie uważa się za dobry wybór?
Tak. Większość gitarzystów na świecie przechodzi prędzej czy później przez okres Strat lub LP. Lub przez oba. Gitary tego typu uważane są za najwyższy klasyk, wypróbowany przez dziesięciolecia. Jeśli wybierzesz jeden z tych modeli, jest bardzo prawdopodobne, że będziesz zadowolony. Jeśli żywotność strun lub twój komfort są dla ciebie ważne, powinieneś szukać strun ze specjalną powłoką, która chroni je przed korozją i zanieczyszczeniem. Takie zestawy są jednak mniej jasne w brzmieniu niż te niepowlekane.
Czy wystarczy mi sama gitara, czy potrzebuję czegoś jeszcze?
Jeśli chcesz brzmieć tak, jakbyś grał na metalowych strunach, to tak. Każda gitara elektryczna potrzebuje wzmacniacza lub kombinacji wzmacniacza i głośnika - zwanego kombo. Aby połączyć te dwa niezbędne narzędzia, potrzebujesz również kabla. Zabawa zaczyna się naprawdę dopiero po podłączeniu efektów, dzięki czemu gitara elektryczna jest jednym z najbardziej wszechstronnych instrumentów. Wybierz odpowiednie kombo i odpowiednie efekty i w pełni wykorzystaj swoją gitarę elektryczną!