Wybierz kraj dostawy przesyłki

Jak wybrać rower

Zaktualizowany 16.02.2024
10 min czytania
Juraj Haruštiak
Rozpoczyna się sezon kolarski, a ty nie masz jeszcze swojego jednośladu? Doradzimy ci, jak dobrać odpowiedni rower do twojego wzrostu lub rodzaju terenu. Jak wybrać idealny rower dla dziecka lub dla mężczyzny albo kobiety. Szukasz w rozsądnej cenie stylowego roweru miejskiego, perfekcyjnego roweru szosowego albo może roweru górskiego? Czy wiesz, dlaczego rowerzyści uwielbiają rowery jednobiegowe i na co zwrócić uwagę kupując rower elektryczny? Dowiedz się więcej tutaj.
Jak wybrać rower

Rower damski czy męski?

Wybierając rower dla osoby dorosłej, spotkamy się z różnicami w budowie modeli przeznaczonych dla kobiet i mężczyzn. Cechą charakterystyczną rowerów damskich jest krótsza i obniżona rama, bardziej miękkie sprężyny na widelcach, krótsze i szersze siodełko z bardziej miękkim środkiem. Powodem jest inny rozstaw kości miednicy niż u mężczyzn. Modele damskie często różnią się także kierownicami, panie lubią zakrzywioną kierownicę „jaskółkę” i ustawione hamulce tak, aby mogły kontrolować je krótszymi palcami z mniejszą siłą.
Młoda dziewczyna w stroju rowerowym oraz w kasku z dużą prędkością jedzie na rowerze szosowym po drodze asfaltowej.

Rower dziecięcy

Kupując rower dla dziecka dobieramy go ze względu na wiek, wzrost, wysokość w kroku oraz oczywiście możliwości dziecka.
Najdokładniejszym kryterium wyboru odpowiedniego rozmiaru roweru jest wysokość kroku dziecka. Pozostałe kryteria mają jedynie charakter orientacyjny. W tabeli znajdziesz zalecaną średnicę kół w calach, według której należy orientować się przy wyborze roweru dziecięcego. Rozmiar ramy rowerów dziecięcych jest zwykle dostosowywany do rozmiaru kół, więc nie jest on tak ważny przy doborze, jak sama średnica kół.
4-letnia wesoła dziewczynka w różowym kasku rowerowym, w różowych okularach i w różowych ubraniach jeździ po chodniku na rowerze dziecięcym.
TYP: Najłatwiejszym sposobem zmierzenia wysokości kroku jest umieszczenie dziecka bez butów i spodni przy ścianie, umieszczenie średnio grubej książki na wysokości między kolanami i ostrożne przesunięcie w kierunku krocza dziecka. Zmierz odległość między podłogą a górną częścią książki, aby uzyskać wysokość krocza dziecka.
Wiek dziecka (lata) Wzrost dziecka (cm) Wysokość rozkroku (cm) Polecany rozmiar kół (w calach)
1 - 2 85 - 103 cm 33 - 43 cm tylko  rowerek biegowy
3 – 4 104 – 110 cm 44 – 47 cm 12“ – 14“
4 – 5 110 – 115 cm 48 - 51 cm 12“ – 16“
5 – 6 116 - 121 cm 52 - 54 cm 14“ – 18“
6 – 7 122 - 127 cm 55 - 57 cm 16“ – 18“
7 – 8 128 - 133 cm 58 - 61 cm 18“ – 20“
8 – 9 134 – 139 cm 62 - 65 cm 18“ – 20“
9 – 10 140 - 147 cm 66 – 68 cm 20“ – 24“
10 – 11 146 - 151 cm 69 - 71 cm 24“
11 – 13 152 – 163 cm 72 – 77 cm 24“ – 26“
13 + 164 + cm 78 + cm 26“

Bezpieczeństwo i wygoda

Bardz ważne jest, aby móc obiektywnie ocenić możliwości danego dziecka. Przejście z rowerka biegowego na rower dziecięcy, ale także z mniejszego roweru na większy to nie lada wyzwanie dla każdego dziecka.
Dla dziecka, które potrafiło już samodzielnie hamować na rowerku biegowym lub poprzednim mniejszym rowerze, regulujemy siedzisko o 2 - 4 cm wyżej niż wysokość jego krocza. Dla dziecka, które jeszcze nie ma takiej umiejętności, regulujemy siedzisko równo z wysokością jego krocza. Ponadto całkowicie początkujące dzieci, muszą sięgać do ziemi nie tylko palcami, ale także całymi stopami. Szukając równowagi, łatwiej będzie im się zatrzymać i uniknąć upadku.
W wyposażeniu małego rowerzysty na pewno nie można przegapić kasku do roweru oraz na pierwsze przejażdżki polecamy również odpowiednie ochraniacze. Kask musi mieć odpowiedni rozmiar i zawsze upewni się, że jest prawidłowo założony na głowie dziecka i nie ślizga się po jego głowie.
Pierwszy rower na pedały powinien być wyposażony w pedał hamulca. Dziecko powinno zacząć przyzwyczajać się do hamulca ręcznego dopiero wtedy, gdy potrafi już bezpiecznie kontrolować równowagę oraz koordynację wzroku i ruchu ręki podczas jazdy. Dzieje się tak, ponieważ gwałtowne hamowanie może spowodować nieprzyjemny upadek.

BMX rower

Starsze dzieci, juniorzy oraz nastolatkowie uwielbiają rowery BMX. Popularność rowerów BMX nie jest ściśle ograniczona wiekiem, jazda pokazowa ma swoich zwolenników niemal w każdym wieku. Te specjalne rowery są przeznaczone do jazdy ulicznej freestyle (street), torów rowerowych, jazdy trickowej w parkach lub sztuczek na rampach i skoczniach na glinie. Mają specjalną geometrię, wzmocnione felgi, tylko jeden bieg i tylko tylny hamulec. Stylowy skręt "barspin" nie byłby możliwy z przednim hamulcem.
Rowery BMX potrafią robić niesamowite triki. Muszą być lekkie i wytrzymać ogromne przeciążenie

Najistotniejsze parametry w szczegółach

Rozmiar ramy

Rozmiar ramy to ważny parametr roweru. Prawidłowy rozmiar zależy od wysokości ciała lub odległości od stopy do pachwiny (ta opcja jest dokładniejsza). Ogólne zalecenie jest takie, że jeśli rowerzysta stoi okrakiem na ramie roweru, odległość górnej części ramy od krocza powinna wynosić około 8 cm. Rozmiar ramy jest zwykle podawany w calach, cm lub znormalizowanych oznaczeniach rozmiaru (na przykład podobnie do odzieży). Optymalne wymiary różnią się w zależności od typu roweru i stylu jazdy rowerzysty.

Rozmiar ramy w zależności od wysokości ciała

Wysokość ciała (cm) Rozmiar ramy
Rower szosowy (cm)
Rozmiar ramy
Rower crossowy (cale)
Rozmiar ramy
Rower górski (cale)
150 cm – 155 cm 49 cm 15“ S 13“ – 15“ XS
155 cm – 160 cm 52 cm 16“ 15“ S
160 cm – 165 cm 52 cm 17“ S/M 15“ – 17“
166 cm – 170 cm 52 cm - 54 cm 17“ – 18“ M 17“ – 18“ M
171 cm - 175 cm 54 cm - 56 cm 18“ – 19“ 17“ – 18“
176 cm - 180 cm 56 cm 19“ – 20“ M/L 18“ – 19“ L
181 cm - 185 cm 56 cm - 58 cm 20“ – 21“ L 19“ – 20“
185 cm – 190 cm 58 cm - 60 cm 21“ – 22“ 20“ – 21“ XL
190 cm – 195 cm 60 cm - 62 cm 22“ – 23“ XL 21“ – 23“
195 cm + 62 cm - 64 cm 24“ 24“ XXL

Rozmiar ramy w zależności od długości nóg

Długość nogi (cm) SPORTOWE UŻYTOWANIE REKREACYJNE UŻYTOWANIE
Rozmiar ramy (cm) Rozmiar ramy (cale) Rozmiar ramy (cm) Rozmiar ramy (cale)
72 40 15,7 42 16,5
75 42 16,5 44 17,3
79 44 17,3 46 18,1
82 46 18,1 48 18,9
87 48 18,9 50 19,7
89 50 19,7 52 20,5
92 52 20,5 54 21,3
96 54 21,3 56 22

Materiał ramy

Materiał ma duży wpływ na dwie najważniejsze właściwości ramy roweru: sztywność i wagę. Idealna rama powinna mieć wysoką sztywność i niską wagę. Niestety prawa fizyki są nieubłagane, wraz ze wzrostem sztywności rośnie ciężar materiału. Dlatego producenci szukają odpowiedniego stopu, iedalnego kształtu i kąta.
Najczęściej używanym materiałem jest aluminium. Jest lżejszy od stali, ale aby uzyskać wymaganą sztywność, aluminiowa rura musi mieć większą średnicę. Aluminiowa rama jest niedroga, ale przy dużych, długotrwałych obciążeniach, materiał z czasem ulega zmęczeniu i może się zepsuć.
Stal jest znacznie sztywniejszym materiałem niż aluminium. Niestety częstą wadą jest jej większa waga i wyższe koszty produkcji. Przy niewystarczającej konserwacji z czasem zacznie rdzewieć, ale nawet taką ramę można następnie naprawić przez spawanie. Obecnie jest używana głównie do rowerów BMX lub ram do rowerów turystycznych.

Rama karbonowa wyróżnia się stosunkiem sztywności do wagi i doskonale amortyzuje drgania. Cena roweru z ramą karbonową jest zwykle wyższa. Materiał ten pozwala na bardziej kreatywną pracę przy projektowaniu ramy. Jedną z nielicznych wad jest to, że w przypadku silnych uderzeń bocznych rama często pęka i jest skazana na wymianę. Na szczęście są już firmy, które naprawiają ramy karbonowe.
Karbonowa rama roweru na białym tle.
Tytan to profesjonalny materiał charakteryzujący się dużą sztywnością i niską wagą. Chociaż ramy wykonane z tego materiału są zwykle droższe, inwestycja w jakość zawsze się opłaca.

Rozmiar kół

Większe koło to lepsza stabilność i wydajniejsza przyczepność na nawierzchni. Jednak w przypadku większego koła należy również wziąć pod uwagę jego większą wagę. Ceną za większy rozmiar jest zatem wyższe zużycie energii, trudniejsza obsługa roweru przy wyższych prędkościach i przy manewracji na zakrętach.
"
Średnica kół rowerów trekkingowych, crossowych lub szosowych jest zwykle taka sama: 28” - 29”.

W przypadku rowerów miejskich mamy do czynienia z wymiarami 24” - 29”.

Rowery górskie charakteryzują się większym zakresem: 26""- 29"", a rowery BMX: 12"" - 29""."

Hamulce

Szczękowe (felgi) hamulce działają tak, że podkładka gumowa z okładziną gumową ociera się o obręcz koła. Zasada ta jest stosunkowo niezawodna, ale w deszczową pogodę jej skuteczność spada. Zaletą w porównaniu do hamulców tarczowych jest niższa waga i cena. Wadą jest to, że felga zużywa się z biegiem czasu ze względu na tarcie.
Szczegółowy widok hamulców szczękowych przymocowanych do obręczy koła rowerowego.
Mechaniczny hamulec tarczowy podczas hamowania dociska tarczę hamulcową do klocka, powodując tarcie. Takie hamulce są bardzo skuteczne w każdym terenie i przy każdej pogodzie, ale są stosunkowe droższe i trudniejsze w utrzymaniu niż hamulce szczękowe.

Ekstra kategorią są Hydrauliczne hamulce tarczowe, które są montowane głównie w rowerach górskich. Siła z dźwigni hamulca jest przenoszona na tarczę nie za pomocą stalowej linki, jak w przypadku mechanicznego hamulca tarczowego, ale za pomocą płynu hydraulicznego. Dzięki temu hydrauliczny hamulec tarczowy może wyhamować rower przy najmniejszym zużyciu energii. Ta technologia jest powszechnie stosowana w samochodach i motocyklach.
Szczegółowy widok mechanicznego hamulca tarczowego i części koła rowerowego.

Przerzutki

Podczas szybkiej jazdy po równej powierzchni łańcuch powinien znajdować się na przedniej największej zębatce, a z tyłu na najmniejszej. Podczas podjazdu pod górkę, łańcuch miałby znajdować się na najmniejszej możliwej zębatce z przodu i na największej możliwej zębatce z tyłu. Więcej zębatek zapewnia więcej opcji. Na prędkość lub wysiłek podczas wspinaczki wpływa liczba zębów w zębatkach. V rowerach crossowych i górskich to przeważnie 21, 24 i 27 biegów, w rowerach szosowych przeważnie 18, 20, 27 i 30 biegów.
Szczegółowy widok zębatki roweru z biegami.

Rower miejski

Nazywany jest również rowerem urban. Służy głównie jako codzienny wygodny środek transportu po miejskich chodnikach i drogach. Jego popularność szybko rośnie wraz z rozwojem ruchu rowerowego w miastach. Gama kształtów dostosowana jest do oczekiwanych funkcji, a poszczególne modele różnią się również wyposażeniem. O ile w tańszych modelach znajdziemy tylny bagażnik i błotniki, o tyle droższe modele muszą zadowolić się tylko podstawowym wyposażeniem, co jednak jest rekompensowane mniejszą wagą, lepszymi materiałami konstrukcyjnymi i częściami. Rower miejski ma mniejszą liczbę biegów, a jego konstrukcja nie jest przystosowana do długich wycieczek rowerowych lub trudnego terenu. Jest jednak idealnym towarzyszem podczas regularnych wypadów do pracy, na zakupy, rozrywkę lub na krótką rodzinną wycieczkę po przygotowanych ścieżkach rowerowych.
Rower miejski Basso z turkusową ramą, hamulcami tarczowymi i błotnikami.
Idealny towarzysz w podróży do pracy i codziennego przemieszczania się po mieście. Ceną za wyższy komfort jest zwykle jego wyższa waga.
  • + wysoki komfort
  • + nadaje się do utwardzonych dróg i chodników
  • + praktyczność
  • + bagażnik na lekki ładunek
  • - niższa uniwersalność
  • - niska prędkość
  • - niepolecany do terenu
  • - duża waga

Rower crossowy

Używana jest również nazwa rower trekkingowy. To hybryda roweru szosowego i górskiego. Rower crossowy sprawdzi się nie tylko na drogach asfaltowych, ale także na suchych drogach leśnych czy utwardzonych drogach polnych. Jest to idealny rower dla każdego miłośnika kolarstwa, ale może też służyć jako środek lokomocji do regularnego poruszania się po mieście. Jego największą domeną jest uniwersalność. Jak większość rowerów miejskich jest w pełni uzbrojony w błotniki, bagażniki, światła, odblaski oraz dzwonek. W przeciwieństwie do roweru górskiego ma węższe opony z mniej wyraźnym bieżnikiem. Konstrukcja ramy jest podobna, ale pozwala na nieco wygodniejsze siedzenie.
Wolnostojący rower przełajowy marki Ever z ciemną aluminiową ramą, z przednim widelcem z amortyzatorem i hydraulicznymi hamulcami tarczowymi.
Rower crossowy przeznaczony jest do poruszania się po mieście, ale także do wycieczek rowerowych. Z łatwością poradzi sobie z lżejszym terenem, suchymi leśnymi ścieżkami i utwardzonymi drogami polnymi.
Dzięki optymalnemu przełożeniu i zakresowi biegów wystarczy mniejszy wysiłek podczas wspinaczki w pagórkowatym terenie, ale umożliwia także stosunkowo zwinną jazdę na płaskim terenie. Modele z amortyzowanym widelcem skutecznie tłumią różne nierówności terenu, wyboje, dziury i ostre krawędzie krawężników, dzięki czemu jazda jest znacznie wygodniejsza.
  • + wysoki komfort
  • + nadaje się do utwardzonych dróg i chodników
  • + nadaje się do lekkiego terenu
  • - wysoka uniwersalność
  • - niska prędkość
  • - duża waga

Rower gravel / Rower przełajowy

Rower gravel (rower szutrowy) jest idealny do jazdy po wiejskich drogach i nieutwardzonych nawierzchniach żwirowych. Hamowanie zapewniają hamulce tarczowe, a rama jest zaprojektowana tak, aby można było do niej przymocować zarówno bagaż, jak i błotniki.
Zawodnik na rowerze gravelowym marki Wilier Jena z ciemną karbonową ramą, hydraulicznym hamulcem tarczowym i sportową kierownicą  poruszający się po leśnej drodze.
Rower przełajowy lub rower cyclocross lub rower CX oparty jest na koncepcji wyścigowego roweru szosowego, ale z odmienną geometrią ramy. Posiada wydłużony widelec i szersze opony z delikatnym wzorem, które pozwalają na poruszanie się w lekkim terenie oraz na utwardzonych drogach. Krótsza rama pozwala na wygodniejszą pozycję siedzącą. Hamulce tarczowe i wygięta kierownica sportowa (z rogami) to typowy znak rozpoznawczy dla rowerów przełajowych. Chociaż nie wyprzedzi on na drodze asfaltowej roweru szosowego, to wciąż jest jednym z najszybszych jednośladów, które znajdziecie wśród rowerów. Bez problemu poradzi sobie nawet z gorszym asfaltem, leśną ścieżką lub błotnistą czy żwirową nawierzchnią. Rower przełajowy idealnie nadaje się do przejażdżek sportowych i wyścigowych, a także do pełnych przygód wypraw po ścieżkach i drogach wiejskich i leśnych. W przeciwieństwie do roweru gravelowego, rower przełajowy pozwala na znacznie szybszą jazdę.
  • + niska waga
  • + wysoka prędkość
  • + nadaje się do utwardzonych dróg i chodników
  • - nadaje się do lekkiego terenu
  • - wyższy komfort
  • - wysoka uniwersalność

Rower górski

Dzięki swojej wyjątkowo stabilnej konstrukcji, ekstremalnie odpornemu zawieszeniu i szerokim oponam, ta terenowa maszyna pokona każdą przeszkodę. Rower górski przeznaczony jest dla miłośników jazdy cross country na lżejszym terenie oraz dla fanów dyscyplin grawitacyjnych na bezkompromisowym terenie z różnorodnymi skałami, ostrymi zakrętami i stromymi zboczami. Mimo nazwy nie należy tylko do jazdy górskiej. Rower górski jest dobrym towarzyszem nawet w niekomfortowym terenie, ale dobrze czuje się też w miejskiej dżungli. Dzięki dobrze skonstruowanemu zawieszeniu ośmieli się okiełznać równiez niejeden krawężnik. Solidne koła pozwalają oponie osiągnąć dobrą przyczepność w prawie każdym terenie, ale na utwardzonej prostej drodze nie może rozwinąć zbyt dużej prędkości ze względu na znaczne tarcie o powierznię.
W pełni amortyzowany rower górski marki Mondraker F-Podium z ciemną karbonową ramą i hydraulicznym hamulcem tarczowym.
Przy podejmowaniu decyzji o wyborze, pomyśl, czy wolisz model tylko z przednim zawieszeniem (hardtail) rower górski z pełnym zawieszeniem (full lub FSX).

Górskie rowery hardtail

Oferują uniwersalne zastosowanie w terenie oraz podczas okazjonalnych podróży po drogach. Ich konserwacja jest stosunkowo prosta, są łatwe w manewrowaniu i nawet wspinanie się nim pod górę nie boli tak bardzo.

Rowery górskie z pełnym zawieszeniem

Modele z pełnym zawieszeniem to zupełnie inna liga. Różnią się od siebie głównie skokiem zawieszenia, co ma duży wpływ na trudność pokonywania terenu. Chociaż są cięższe niż modele typu hardtail, ta mała wada staje się ich wielką zaletą na stromym zejściu. Większa waga zapewni użytkownikowi większą stabilność. Należy jednak liczyć się z tym, że surowsze traktowanie w trudnym terenie odbije się na częstszej obsłudze sworzni, amortyzatorów i innych elementów narażonych na obciążenia.
Rower z pełnym zawieszeniem ma większą stabilność niż rower typu hardtail na stromym zejściu.
Do przejażdżek rekreacyjnych i mniej wymagających wystarczy ci całkowicie pełne zawieszenie XC model z mniejszym skokiem zawieszenia 100 mm – 140 mm. Zaletą jest to, że modele te często oferują również opcję wyłączenia lub zmniejszenia skuteczności zawieszenia. Dobrym kompromisem między zwykłym a ekstremalnie wymagającym terenem może być model All-Mountain lub Trail. Jeśli nie zależy ci na niskiej wadze, rower ten pozwoli ci nie tylko na poruszanie się w trudnym terenie, ale także na jazdę w normalnych warunkach. Jeśli chcesz sprawdzić swoje umiejętności w znacznie trudniejszym terenie, postaw na bardziej ekstremalne modele tego typu rowerów Enduro ze skokiem zawieszenia 160 mm. Posiadają typowe opony z bardziej wyrazistym bieżnikiem i radzą sobie z większym obciążeniem. Jednak środek ciężkości siedzenia, przesunięty jest nad tylne koło, oznacza to, że się bardziej spocisz podczas pokonywania stromego wzniesienia.
  • + komfortowe zawieszenie
  • + nadaje się do trudnego terenu
  • + wyższa waga
  • - niska prędkość

Rower single speed / Rower bez przerzutek

Ich urok tkwi w prostocie. Mają tylko jeden bieg, więc jeśli uważasz, że zmiana biegów jest ci niepotrzebna, jesteś we właściwym miejscu. Zaletą tak praktycznego roweru do codziennego poruszania się po mieście jest bardzo przystępna cena i łatwa konserwacja. Jednak wspinając się pod górę trzeba naprawdę docisnąć pedały.

Single speed to prosty rower z mechanizmem biegu jałowego bez przerzutek. Jest bardzo popularny wśród rowerzystów.
Czerwony sportowy, aerodynamiczny rower single speed firmy Cinelli z jednobiegową przerzutką, sportowym siodełkiem i z zakrzywioną sportową kierownicą.
Rower bez przerzutek (Fixie) to rower ze stałym biegiem, ale bez mechanizmu biegu jałowego. Nawet jeśli przestaniesz pedałować, koło będzie nadal się obracać siłą odśrodkową. W przeszłości używane były głównie do kolarstwa torowego, dziś stają się popularną alternatywą dla rowerów miejskich.
  • + prosta obsługa
  • + niska cena
  • + komfort
  • + nadaje się do utwardzonych dróg i chodników
  • - mniejsza prędkość
  • - niepolecany do pagórkowego terenu
  • - niepolecany do terenu

Rower składany

Doskonały środek transportu do codziennych dojazdów do pracy w mieście. Po złożeniu składane rowery zamieniają się w kompaktowy bagaż, który bez problemu można przewozić w bagażniku samochodu, ale także w autobusie, pociągu czy komunikacji miejskiej. Idealny towarzysz podczas połączonej podróży z podmiejskiej lokalizacji lub wsi do pracy lub szkoły w większym mieście. Poszczególne modele różnią się od siebie wagą, wytrzymałością, ale także szybkością i łatwością montażu oraz kompaktowymi wymiarami po złożeniu.
Czarny rower miejski składany marki Tern Verge P10 w rozłożonym stanie.
  • + nizka waga
  • + kompaktowy rozmiar
  • + nadaje się do utwardzonych dróg i chodników
  • - mniejsza prędkość
  • - niepolecany do pagórkowego terenu
  • - niepolecany do terenu

Rower turystyczny

Rowery turystyczne wyróżniają się niesamowitą wszechstronnością użytkowania. Są przeznaczone do przewożenia większej ilości bagażu. W przeszłości typowym materiałem do produkcji ramy roweru turystycznego była solidna i ciężka stal. Pojawienie się nowych technologii i metod obróbki przeniosło również tę kategorię rowerów do technologicznego nieba. Dziś ramy są wykonane z wytrzymałych i jednocześnie znacznie lżejszych materiałów, takich jak aluminium, tytan czy karbon. Rower turystyczny najlepiej zaprezentuje swoje mocne strony podczas kilkudniowej wycieczki rowerowej. Szybko przyzwyczai cię do swojej stabilności i wydajności. Boczne bagażniki i błotniki to gwarancja komfortu jazdy.
Wolnostojący rower turystyczny z solidną zieloną ramą, sportową kierownicą, błotnikami i bagażnikami na tylnych i przednich kołach.
Rower turystyczny posiada stabilną konstrukcję i umożliwia wygodny transport bagażu podczas kilkudniowej wycieczki rowerowej.
  • + wyższy komfort
  • + wysoka uniwersalność
  • + wysoka odporność

Rower elektryczny

Popularność i zainteresowanie rowerami elektrycznymi cały czas się zwiększa i pokazuje, w którym kierunku prawdopodobnie pójdzie jazda rowerem w najbliższej przyszłości. Grupa docelowa fanów rowerów elektrycznych jest już dość szeroka i stale się powiększa. Dzięki rowerowi elektrycznemu możesz pokonywać dłuższe dystanse w krótszym czasie i pomoże ci w osiągnoć lepsze wyniki nawet w sytuacjach, gdy twoja własna siła już nie wystarczy. Na wycieczce rowerowej nie będziesz już mieć nieprzyjemnego wrażenia, że jesteś daleko za grupą. Nareszcie na zawsze będziesz cieszyć się jazdą. Zdecydowana większość osób, które decydują się na rower elektryczny, ma również w domu tradycyjny rower i zmienia je w zależności od sytuacji.
Rowery elektryczne mogą rozwijać prędkość około 25 km / h, a do jazdy nie jest wymagane prawo jazdy. Jeśli szukałeś już konkretnego typu, skup się głównie na mocy silnika i zasięgu. Maksymalna moc silnika jest ograniczona do 250 W, a waga roweru elektrycznego nie powinna przekraczać 40 kg. Rozwiązanie konstrukcyjne poszczególnych modeli jest inne. Spotkasz klasyczne konstrukcje rowerowe uzupełnione o zestaw elektryczny, ale także rowery ze specjalną ramą przystosowaną do mocowania silnika elektrycznego. Nie ma możliwości przekształcenia zwykłego roweru w rower elektryczny, ponieważ przymocowanie silnika elektrycznego do ramy mogłoby go uszkodzić.
Standardowym rozwiązaniem dla przystępnych cenowo modeli jest silnik zintegrowany z tylną częścią ramy. Jednostka sterująca koordynuje wszystkie części napędu, a panel sterowania znajduje się na kierownicy.
Ważną częścią napędu jest akumulator. Obecnie w e-rowerach najczęściej instaluje się następujące rodzaje baterii:
NiMH (akumulator hybrydowy niklowo-żelazowy) Li-Ion (bateria litowo-jonowa) Li-Pol (bateria litowo-polimerowa) Akumulator LiFePO4 (bateria litowo-żelazowo-fosforanowa)
+ żywotność do 500 cykli ładowania + żywotność do 1000 cykli ładowania + doskonały stosunek ceny do wydajności + przystępna cena
+ można odnowić + większa pojemność - wymaga specjalnej ładowarki + dobra stabilność termiczna
+ niska waga - szybkie ładowanie skraca żywotność
- pod wpływem wyższej temperatury szybciej się zużywa

Rozmiar ramy w zależności od długości nóg

Długość nogi (cm) SPORTOWE UŻYTOWANIE REKREACYJNE UŻYTOWANIE
Rozmiar ramy (cm) Rozmiar ramy (cale) Rozmiar ramy (cm) Rozmiar ramy (cale)
72 40 15,7 42 16,5
75 42 16,5 44 17,3
79 44 17,3 46 18,1
82 46 18,1 48 18,9
87 48 18,9 50 19,7
89 50 19,7 52 20,5
92 52 20,5 54 21,3
96 54 21,3 56 22

Górski rower elektryczny

Na pierwszy rzut oka widać, że używać będziesz tej maszyny w trudnym leśnym terenie lub na stromym zejściu. Podczas agresywnej jazdy w pełni będziesz cieszyć się szerokimi oponami o charakterystycznym bieżniku i odpowiednim zawieszeniu. Silnik włącza się tylko podczas pedałowania, a intensywność mocy można regulować. Wynikająca z tego moc i wysiłek włożony w pedałowanie są więc ściśle powiązane, a dzięki wsparciu silnika elektrycznego będziesz miał więcej czasu na zjazd. Jazda na rowerze elektrycznym nie ma tak stresującego wpływu na stawy i pomaga lepiej wykorzystywać górną część ciała.
Elektryczny rower górski marki Mondraker Chaser z ciemną aluminiową ramą, silnikiem Bosch i akumulatorem Powertube.
E-rower górski obiecuje więcej zabawy i czasu na prawdziwą przygodę w pokonywaniu trudnych przeszkód w terenie. Nawet najbardziej strome wzniesienie możesz pokonać z prędkością około 24 km / h.

Elektryczny gravel / Rower elektryczny szosowy

Ten rower „oszukuje budową”. Z zewnątrz wygląda jak hybryda roweru szosowego i crossowego. Ma typowe wysoko postawione, gładkie nadkola, sportową kierownicę i sportową geometrię ramy. Na pierwszy rzut oka niewiele osób zauważa, że ​​jest to pełnoprawny elektryczny jednoślad. Silnik i akumulator są dyskretnie ukryte w ramie. Popularność nowej kategorii rowerów, wzbogaconej dodatkowo o wszystkie zalety napędu silnikowego, rośnie w rakietowym tempie. Jest poszukiwany ze względu na swoją wszechstronność.
Rower gravelowy elektryczny marki Wilier Cento z szarą ultralekką karbonową ramą, sportową kierownicą i z hydraulicznym hamulcem tarczowym.
To szybki rower nadający się nie tylko na asfalt, ale także na różne leśne czy polne ścieżki, nieutwardzone drogi polne czy pagórkowaty teren. Po prostu idealny towarzysz do jazdy na rowerze. Za hamowanie odpowiedzialne są wyłącznie hamulce tarczowe, a w przeciwieństwie do rowerów szosowych, gravele zapewniają większy komfort również dzięki szerszym oponom i specjalnie zmodyfikowanej geometrii ramy.

Miejski / trekkingowy rower elektryczny

Jazda na rowerze, regularne dojazdy do pracy lub zajęć w mieście nagle nabiorą zupełnie nowego wymiaru. Z e-rowerem odkryjesz miejsca i zakamarki, które zawsze wydawały się niedostępne z powodu braku czasu lub zbyt dużej odległości. Oczywiście częścią sprzętu tej kategorii jest również wysokiej jakości oświetlenie, więc nie będziesz zaskoczony nadejściem wieczoru podczas przejażdżki w lesie czy mieście, a do domu zawsze wrócisz bezpiecznie i wygodnie.
Rower elektryczny miejski marki Electra Townie Path Go z aluminiową brązową ramą, hydraulicznymi hamulcami tarczowymi, z bagażnikiem na tylnym kole i przednim reflektorem.
Cała konstrukcja roweru dostosowana jest do osiągnięcia maksymalnego możliwego komfortu, niezależnie od tego, czy chodzi o geometrię ramy, siodełko, błotniki, bagażniki, czy zastosowanie hamulców tarczowych. Rowery miejskie mogą również przyciągać swoją swobodną elegancją i przyzwoitymi elementami vintage.

Rowery