Nie codziennie kupujesz nowy rower, dlatego ważne jest, aby znaleźć taki, który będzie idealnie do Ciebie pasował. Podstawowym wymogem jest odpowiedni rozmiar. Jak mierzy się rozmiar ramy i na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze? Omówimy to poniżej.
Na wstępie można po prostu powiedzieć, że rozmiar ramy roweru to długość rury podsiodłowej.
Mierzymy ją od środka korby do jej końca - miejsca, w którym zaczyna się sztyca - wartość w centymetrach dzielimy przez liczbę 2,54 i otrzymujemy rozmiar ramy w calach.
Demonstracja z komentarzem w języku angielskim w załączonym filmie.
Poniżej znajduje się ogólna tabela rozmiarów typowych ram rowerowych stosowanych przez producentów.
Twój wzrost w cm | Wewnętrzna długość twojej nogi | Rozmiar ramy: rower szosowy | Rozmiar ramy: rower górski |
---|---|---|---|
152 | 71 | 48 (XXS) | 15" (XS) |
160 | 75 | 51 (S) | 16" (S) |
170 | 79 | 54 (M) | 17" (M) |
175 | 83 | 56 (L) | 18" (M) |
180 | 85 | 57 (XL) | 19" (L) |
188 | 89 | 60 (XXL) | 20" (L) |
196 | 93 | 63 (XXXL) | 21" (XL) |
Należy pamiętać, że podane parametry są ogólne i różnią się w zależności od roweru.
Od dawna wszystkie ramy rowerowe mają ten sam podstawowy – trójkątny – kształt.
Dziś producenci inwestują dużo czasu i energii w rozwój specyficznej geometrii, która charakteryzuje poszczególne modele. Może różnić się pod względem kątów, proporcji lub krzywizn rur, co zasadniczo wpływa na samopoczucie na rowerze. Dlatego bardzo łatwo może się zdarzyć, że rowery tej samej wielkości, ale różnych marek, będą pasować zupełnie inaczej.
Kupując rower musisz znać nie tylko swój wzrost, ale także wewnętrzną długość nóg. Wiąże się z tym tzw wzrost okrakiem (po ang. standover height) - jaką masz przestrzeń między pachwiną a ramą, gdy stoisz nogami na ziemi. Sytuacja jest idealna, jeśli masz zapas co najmniej 2,5 - 5 cm. Twoje wrażliwe miejsca docenią to, jeśli niespodziewanie zeskoczysz z roweru.
Jeszcze ważniejszym parametrem jest zasięg (z angielskiego "reach"), ponieważ większość czasu spędzasz na rowerze trzymając kierownicę. Jest to informacja, która wyraża, w jaki sposób sięgasz do kierownicy, gdy siedzisz na siodełku. W zależności od podanej długości możesz usiąść na rowerze bardziej wyprostowanym lub naciągać się do przodu.
W tym kontekście dobrze jest wiedzieć, jaki jest w Twoim przypadku stosunek długości tułowia do długości nóg - czy jesteś bardziej "długonogi" czy masz "dłuższy tułów". Rower z idealną wysokością okrakiem może być dla długonogich długi jeżeli chodzi o zasięg i z tego powodu będzie się musiał zbytnio naciągać, podczas gdy dla osób z dłuższym tułowiem będzie on za krótki, co również wpłynie na komfort jazdy.
Podczas gdy na rowerze miejskim siedzi się bardziej wyprostowany, na rowerze szosowym trzeba się spakować do jak najbardziej aerodynamicznej pozycji.
Na rowerach górskich ogólne wrażenia z jazdy są również związane z rozmiarem kół. Rama roweru Mtb z 26-calowymi kołami ma inną geometrię niż ta z 29-calowymi kołami.
Osobną kategorię stanowią rowery bmx, gdzie ramy mają dokładniej określoną geometrię, a rozmiary są inaczej ponumerowane.
Jeśli znajdujesz się pomiędzy dwoma rozmiarami w tabeli rozmiarów podanej przez producenta dla konkretnego modelu roweru, w zasadzie mogłyby pasować oba rozmiary.
Jednak właśnie w takich przypadkach odgrywa rolę wspomniany wyżej stosunek długości nóg do długości tułowia i zasięg kierownicy.
Jeśli twój tułów jest dłuższy niż przeciętny, wybierz większy rozmiar.
Jeśli masz dłuższe nogi niż osoba przeciętna, wybierz mniejszy rozmiar.
Możesz dostosować ogólne poczucie komfortu na rowerze, dostosowując pozycję siedziska, wydłużając lub skracając wspornik kierownicy lub dostosowując pozycję kierownicy. Ale faktem jest, że wielkość ramy i tak zostanie niezmienny, więc właściwy wybór jest ważny.
Teraz, gdy już wiesz, na co zwrócić uwagę, wybierz rower zgodnie z Twoimi preferencjami i w odpowiednim rozmiarze. Jeśli obawiasz się, że Twój nowy skarb się porysuje , możesz go wyposażyć ochroną ramy.