Kod produktu: TY-214CE-K-DLX | ID: 217588
Taylor to niekwestionowany lider w dziedzinie gitar akustycznych, a od niedawna także elektrycznych. Seria 200 to tak zwany "wstępny poziom" w bogatej ofercie instrumentów Taylora. Mimo to spełnia rygorystyczne normy związane z budową oraz możliwościami brzmieniowymi. Taylor 214CE to gitara elektroakustyczna, wykończenie Natural. Instrument charakteryzuje się średniej wielkości korpusem typu Grand Auditorium, z wycięciem. Tył oraz boczki są wykonane, w przypadku tego modelu z drewna Koa.
Korpus ożyłkowany jest estetycznym, białym, plastikowym bindingiem.
Płyta wierzchnia to już lite drewno, jakim jest świerk sitkajski,
zapowiada świetne rezultaty brzmieniowe. W odróżnieniu od tyłu i boków,
które są matowe, płyta wierzchnia wykończona jest na wysoki połysk. W
pobliżu otworu rezonansowego znajdziemy ochronną płytkę o
charakterystycznym dla firmy Taylor kształcie. Mostek został wykonany z
hebanu i wyposażony w podstawek z doskonałego tworzywa Tusq. Kołki
mocujące struny zrobione są ze zwykłego plastiku - przy tej klasie
instrumentu oczekiwalibyśmy raczej hebanowych.
Jak przystało na
gitarę ze stajni Taylora, wnętrze jest estetycznie i perfekcyjnie
wykonane. Żadnych śladów kleju lub innych niedoróbek. Gitara 214CE
posiada rzeźbione ożebrowanie płyty wierzchniej, ale brak tu ożebrowania
płyty tylnej. Z jednej strony wpływa to na lepsze jej drganie, ale
powoduje także osłabienie wytrzymałości. W tym przypadku konstruktorzy
Taylora znaleźli sposób na jej wzmocnienie, bowiem płyta tylna jest
specyficznie uformowana (lekko wypukła). To powoduje inne rozkładanie
się sił, co zwiększa wytrzymałość, a przy okazji powoduje także wzrost
pojemności pudła rezonansowego. Kolejną ciekawostką jest sposób łączenia
płyt z boczkami. Zastosowano wklejkę z jednolitej listewki, co jest
zabiegiem o wiele prostszym i mniej czasochłonnym.
Gryf zrobiono
z tropikalnego mahoniu amerykańskiego i złożony jest on z trzech części
(posiada doklejoną stopkę i główkę). Sposób zamocowania gryfu jest dość
oryginalny i stanowi patent firmy Taylor. Jest przykręcony do korpusu
za pomocą śrub, jest jednak tak dokładnie wpasowany, że wygląda jak
wklejony. Specjalna konstrukcja gryfu i kieszeni powoduje, że w
przyszłości nie doświadczymy tzw. "garbu" w okolicach 14 progu. W
większości modeli gitar akustycznych gryf posiada sporą grubość, ale
tylko do momentu połączenia z korpusem. Od krawędzi korpusu biegnie już
tylko sama, cienka podstrunnica, która następnie przyklejona jest do
płyty wierzchniej. W instrumentach Taylora gryf zbrojony jest na całej
swojej długości (jak w gitarach elektrycznych). Wykonana jest także
kieszeń w korpusie, której długość równa jest długości biegnącego przez
płytę wierzchnią gryfu. Po skręceniu gryfu z korpusem podstrunnica nie
ma bezpośredniego kontaktu z płytą wierzchnią, niezależnie więc od pracy
topu i ewentualnych deformacji gryf pozostaje zawsze prosty.
Podstrunnica zrobiona jest z hebanu i posiada 20 progów typu Medium.
Progi są świetnie wykonane - idealnie wypolerowane i wykończone na
końcach.
Główka posiada palisandrowy fornir na wierzchu i
została doklejona do gryfu. Wklejenie to wykonane zostało na wysokości
siodełka metodą opartą na takiej samej zasadzie jak np. ściany kolumny
głośnikowej - na zatrzask. W ten sposób uzyskano doskonałe wzmocnienie
najsłabszego punktu w szyjce, co zmniejsza szanse na jej złamanie.
Gitara
Taylor 214CE posiada pręt do regulacji krzywizny gryfu z nakrętką
zlokalizowaną na główce. Dostęp do niej został zakryty palisandrową
płytką. Główka posiada chromowane, zamknięte klucze w układzie po 3 na
stronę, które pracują płynnie i bez luzów. Kilka słów należy powiedzieć
także o siodełku szyjki. Wykonane z tego samego tworzywa (Tusq) jak
podstawek, jest idealnie wpasowane w szyjkę i - co najważniejsze -
perfekcyjnie nacięte, co powoduje, że struny zawieszone są w idealnym
odstępie od pierwszego progu. Gitara posiada układ elektryczny nazwany
ES-T System. Składa się on z przetwornika piezo, umieszczonego pod
podstawkiem, oraz preampu. Preamp składa się z trzech potencjometrów -
głośności, basu i sopranu. Dodatkowo wyposażono go w przełącznik zmiany
fazy, do którego dostęp mamy przez otwór rezonansowy gitary. Sam preamp
montowany jest stosunkowo mało inwazyjną metodą (w boku gitary
wywiercone są jedynie trzy niewielkie otworki na potencjometry). Dzięki
temu uniknięto wycinania dużego otworu, który nie pozostaje obojętny na
brzmienie gitary. Układ elektroniki zasilany jest baterią 9V, którą
montujemy w specjalnym module połączonym z gniazdem wyjściowym i
zaczepem na pasek. Jest to następne rozwiązanie pozwalające uniknąć
niepożądanego wycinania dużych otworów w pudle rezonansowym.
Gitara
dostarczana jest z fabrycznie założonymi, doskonałymi strunami firmy
Elixir. Z pewnością przyczynia się to do tego, że instrument bardzo
dobrze stroi nawet w wysokich pozycjach. Każdy, kto kiedykolwiek grał na
gitarach tej firmy, wie, że oferują one specyficzne brzmienie,
określane często jako nowoczesne, z przewagą wysokiego pasma. Brzmienie
jest bardzo przestrzenne i szerokie, z niesamowitą wręcz dynamiką.
Wysokie tony to domena Taylorów - w tym egzemplarzu są one dobrze
zarysowane, ale nie za ostre. Podczas gry palcami brzmią krystalicznie
czysto, a podczas używania kostki dodają do akordów powietrza. Doskonale
brzmi także środek pasma, co powoduje, że gitara jest nadspodziewanie
głośna jak na swoje gabaryty. Podczas gry solowej każdy dźwięk posiada
dużą energię i siłę przebicia. Na uwagę zasługuje też naprawdę
imponująca selektywność przy grze akordowej palcami. Częstotliwości nie
zlewają się, mamy wrażenie świetnej czytelności poszczególnych dźwięków.
Zastosowanie do budowy płyty wierzchniej świerku sitkajskiego
spowodowało, że gitara bez problemu radzi sobie z mocnym atakiem twardej
kostki. Nawet podczas bardzo mocnego kostkowania odnosi się wrażenie,
że instrument może zagrać jeszcze głośniej, z jeszcze większą dynamiką.
Lekki niedosyt wzbudzają tylko tony niskie. Jak na konstrukcję Grand
Auditorium, z wycięciem (cutaway), 214CE ma bardzo zrównoważony bas.
Oscyluje on gdzieś w okolicy najniższego środka i raczej może nie
zadowolić osoby szukające mocnego uderzenia strun basowych. Trzeba
jednak powiedzieć, że ogólne brzmienie instrumentu jest bardzo
zbalansowane, co jest wartością poszukiwaną i nieczęsto spotykaną nawet
wśród droższych instrumentów.
Elektronika, to uproszczona wersja
słynnego ES System. Brzmienie przetwornika piezo jest charakterystyczne
dla tego typu pickupów - płaskie i zapiaszczone w górze pasma. Preamp z
podwójną regulacją barwy dźwięku zapewnia co prawda swobodną i
nieskomplikowaną ingerencję w brzmienie, emituje jednak dość sporo
szumów. Dobrym pomysłem jest zamontowanie przełącznika fazy. Działa
doskonale, pozwalając w jednej chwili wyeliminować pojawiające się na
scenie sprzężenie. Zamontowano go wewnątrz instrumentu. Pojawienie się
sprzężenia wymusza szybką reakcję - sięganie przez otwór rezonansowy do
wnętrza gitary nie jest zbyt proste ani szybkie, co znacznie obniża
funkcjonalność tego rozwiązania.
Parametry techniczne
- boki i plyta spodnia z drewna Koa
- ilość progow 20
-
Taylor ES Blue zawiera dynamiczny sensor i aktywny przedwzmacniacz,
wynikiem tego jest wysokiej jakości sygnał o niskiej oporności, aby
otrzymać czyste, akustyczne wzmocnione brzmienie.
- ożebrowanie-Scalloped, X-Brace struny-Elixir Nanoweb binding-czarny
- kolor naturalny
- ksztalt pudla grand auditorium, cutaway/wycięcie
- menzura 25,5"
- mostek heban, siodełko TUSQ
- plyta rezonansowa lity świerk sitka
- podstrunnica heban
- przedwzmacniacz aktywny Taylor ES Blue
- szyjka mahoń
- wykonczenie lakier
- wyposazenie dodatkowe futerał Taylor Hardshell
Kraj pochodzenia
USA